FADFEST - Festival de les Arts i del Disseny
FADFEST - Festival de les Arts i del Disseny
FADFEST - Festival de les Arts i del Disseny

Una gràfica per reforçar la marca FADfest

Enguany, l’estudi Clase de Barcelona s’ha encarregat de redefinir el branding i la gràfica del FADfest, donant lloc a un sistema de gran potència visual i perdurable en el temps.

Si heu rebut algun newsletter del FADfest, heu participat en alguna de les seves activitats o simplement us heu topat amb alguna banderola pel carrer, al metro amb algun Mupi o a Facebook amb algun post, no us haurà passat desapercebuda la nova gràfica de l’última edició del FADfest, creada per l’estudi barcelonès Clase.

L’objectiu del canvi era revisar el branding i la comunicació de la marca FADfest per establir una nova base més sòlida i visualment reconeixible per a públics més amplis; una identitat que pogués beure de la del FAD i sumés a la mateixa.

La identitat del FADfest compta amb alguns condicionants que defineixen els objectius del canvi: és un esdeveniment anual i, per tant, no es fàcil la retenció de la marca per part del gran públic. A més, no compta amb un pressupost de comunicació elevat, cosa que tampoc ajuda a una difusió massiva de l’esdeveniment. És per això que l’evolució ha estat cap a una identitat molt visual y fàcil de retenir, capaç alhora d’evolucionar any rere any.

Naming

El fet que el FADfest no contingui la paraula disseny ha estat una de les claus per intentar reforçar la marca i fer-la comprensible per a tots els públics. Un baseline més descriptiu i associat al seu contingut era imprescindible para garantir la seva efectivitat. El que s’havia fet servir fins ara, The Festival of All Design, no es considerava suficientment clar. Així mateix, deixava fora una part de les disciplines que abasta el FAD: arquitectes, artesans i artistes. Finalment, es va optar per definir al festival com a Festival de les Arts i del Disseny, un baseline que també aconseguia associar -a nivell d’identitat- el FADfest amb el FAD (Foment de les Arts i del Disseny).

Un llenguatge propi

Es va optar per crear un llenguatge propi del FADfest que evolucionés a partir de la identitat del FAD, creada l’any 2006 per l’estudi BASE, i que s’inspirava en les formes geomètriques bàsiques de la Bauhaus. Havia de ser un llenguatge visualment cridaner, que facilités la retenció, però que alhora es pogués desenvolupar en anys posteriors amb un canvi de color o ús de les formes, sense perdre la identitat.

Pel que fa al color, es va decidir no usar els colors corporatius de les associacions del FAD per no crear confusió i es va optar per altres combinacions més cridaneres; la gamma cromàtica s’allibera i permet així la seva evolució any rere any aportant innovació dins d’un marc coherent i molt identificable.

Les aplicacions gràfiques als diferents suports van ser desenvolupades per la dissenyadora Noèlia Felip, sota la direcció de Daniel Ayuso i Marina Martínez, de l’estudi Clase, creadors de la identitat.

Les aplicacions desenvolupades van ser molt diverses, com correspon a la campanya de qualsevol festival, encara que sense dubte una d’elles va cridar l’atenció de milers de barcelonins; un autobús turístic de dos pisos vinilat completament amb la gràfica del FADfest que contenia l’exposició “El estat turístic “. L’eix temàtic d’aquesta edició del festival era el turisme.

Animació en els vídeos

D’altra banda, una de les singularitats de la darrera edició del FADfest ha estat la seva difusió a partir de càpsules audiovisuals curtes, d’uns 30 segons. Clase va incorporar la gràfica a aquestes càpsules a través d’animacions perquè no perdessin el seu vincle amb el festival i fossin fàcilment relacionables entre elles, encara que es veiessin en diferents canals, des de format anunci en betevé a posts a Facebook. El desenvolupament de l’animació va anar a càrrec de Nil Serraima.