ca / es / en

Guanyadors dels Premis Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual 2016

El passat 10 de juny es va celebra la Nit Laus, en què l’Associació de Dissenyadors Gràfics i Directors d’Art del FAD, ADG-FAD, atorga els Premis Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual de Barcelona des de fa més de cinquanta anys. En la seva 46ª edició i davant la maduresa assolida pel disseny espanyol actual, els Laus es van renovar. Aquests premis, que van néixer amb el propòsit de promoure aquestes disciplines a la vida cultural i econòmica del país, creixen amb la intenció de potenciar la participació internacional.

ADG-FAD entrega els premis durant la ja tradicional Nit Laus, una celebració del grafisme que serveix com a punt de trobada per a centenars de professionals del sector i que s’ha convertit en una referència essencial per a conèixer les propostes creatives més rellevants de l’any.

Als Premis Laus 2016, que van néixer el 1964, s’hi ha presentat prop de 1.200 projectes, dels que han resultat guanyadors 203 en cinc categories diferents: Disseny Gràfic, Digital, Creativitat Publicitària, Audiovisuals i Estudiants. A més s’entrega el Laus d’Honor, el Premi Laus Empreses i Entitats i la tercera edició del premi Laus Aporta-Fundació Banc Sabadell, que inclou les categories de professionl i estudiant. Aquest any s’han repartit un total de 2 Grands Laus, 1 Young Talent, 21 ors, 61 plates i 116 bronzes.

 

Categories dels Laus

Els projectes de Disseny Gràfic, Digital, Creativitat Publicitària, Audiovisuals i Estudiants han competit en apartats propis pels trofeus Laus Bronce, Laus Plata i Laus Or. Dins cada un d’aquests apartats els projectes premiats amb un Laus Or han competit per un Grand Laus i, en el cas dels estudiants, per un Young Talent. Tots els treballs que es presenten als Laus competeixen, en conjunt, pel Laus Aporta-Fundació Banc Sabadell.

D’altra banda, la Junta de l’ADG-FAD escull dos premis importants: el Laus d’Honor i el Laus Empreses i Entitats. Aquest any els premis han estat els següents:

Laus d’Honor 2016
Yves Zimmermann

LausHonor_ZimmermannLa Junta d’ADG-FAD estima que aquest any, clau en l’expansió internacional dels Premis Laus, té més sentit que mai atorgar el Premi Laus d’Honor a Yves Zimmermann, que va arribar a Barcelona fa 55 anys per transformar el panorama del disseny espanyol amb un estil i una nova metodologia de disseny que ha aconseguit transmetre a través de la pràctica professional i de la seva activitat com a docent i editor. Aquest suís que pertany a la coneguda com Escola de Basilea resideix a Barcelona des de 1961. Zimmermann ha estat editor i professor d’escoles com Eina o Elisava. El 1995 li va ser concedit el Premi Nacional de Disseny.

 

Laus Empreses i Entitats
La Fábrica

LausEmpresasEntidades_La Fabrica Aquest premi reconeix a les empreses o entitats amb una trajectòria de bona relació amb el disseny i la comunicació. La Junta d’ADG-FAD ha decidit atorgar el premi Laus Empreses i Entitats 2016 a La Fábrica, empresa que representa el client ideal per la seva participació al procés de disseny, que s’involucra i és clau en el desenvolupament dels projectes. I, sobretot, per la seva aposta per projectes culturals, comprenent el disseny com un valor fonamental per al desenvolupament de la seva empresa.

 

Grand Laus y Young Talent
Els projectes premiats amb un Laus Or en les diferents categories (Disseny Gràfic, Digital, Publicitat, Audiovisual) competeixen per un Grand Laus i, en el cas de la categoria Estudiants, per un Young Talent. El chairman de cada categoria ha de reunir al seu jurat i debatre sobre els Or premiats per valorar si hi ha algun treball digne d’optar al Grand Laus. Aquests premis per a ser atorgats requereixen de la unanimitat del jurat (màxim un vot en contra). Aquest any, els guanyadors dels Grand Laus i el Young Talent són:

Disseny Gràfic
The New York Times Magazine

lausdissenygr-nytmag-javierjaen-1

Estudi / Agència: Estudio Javier Jaén
Client: The New York Times Magazine

Jurat: Mario Eskenazi, Lizá Defossez Ramalho, Alan Dye, Martí Ferré Carreras, Verònica Fuerte, Julia Hasting, Pablo Juncadella, Wladimir Marnich, Adrian Shaughnessy,
CHAIRMAN: Pablo Martín

Valoració del jurat: És difícil imaginar un projecte que representi millor el significat d’un Grand Laus que el guanyador d’aquesta edició. Els Laus celebren la col·laboració creativa que s’estableix entre un client i un dissenyador, per això el trofeu està format per dues peces que encaixen a la perfecció. Javier Jaén i The New York Times Magazine, The New York Times Magazine i Javier Jaén. Dues peces que encaixen per crear un llenguatge propi, sorprenent, original i valent; però sobretot, el Grand Laus per a un projecte que reivindica les idees i la comunicació intel·ligent.


Digital
Hologramas por la libertad

Graficas_elsol_a3_RGB Estudi / Agència
DDB España
Client
No Somos Delito

Jurat: Óscar Amodia, Daniel Calabuig, Christopher Grant, Eric Julià, Óscar Pérez, Emma Pueyo, Mònica Zapata, CHAIRMAN: Ivan Serrano

Valoració del jurat: El Grand Laus ha estat per a la peça “Hologramas por la libertad”. L’única forma de protestar a Espanya després de la #LleiMordassa. Un exemple de com gràcies a la comunicació es pot impactar en la societat. Amb una innovadora campanya ben executada reivindicant un canvi en la llei perquè no continuï vigent.

 

Young Talent
Nu.

Young Talent 07_decalogo03
Autor: Maria Martí Vigil
Escola: Elisava

Jurat: Rubén Chumillas, Borja Garmendia, Pol Pérez, Álvaro Rey, Claret Serrahima, Iris Tarraga, CHAIRMAN: Albert Romagosa

Valoració del jurat: És capaç d’explicar una sola idea, que és el nudisme, i ho fa mitjançant diferents eines gràfiques com son la transparència, la tria de materials i unes il·lustracions molt encertades. Tot això ho fa sense perdre al lector, sent molt clar i concís. Per tots aquests motius, el projecte Nu. mereix ser el guanyador del premi Laus YoungTalent 2016.

 

Laus Aporta – Fundació Banc Sabadell Categoria Professional
Premi que valora els projectes que destaquen per la seva aportació social, econòmica o cultural.
Cenizas

Laus Aporta FBS prof Estudi / Agència: McCann Madrid
Client: Campofrío

Jurat integrat pels Chairmen de cada categoria: Pablo Martín, Ainhoa Nagore, Albert Romagosa, Ivan Serrano, Esteve Traveset junto con Daniel Ayuso (president ADG-FAD), Sonia Mulero (representant Fundació Banc Sabadell).

Descripció del projecte:

Situació: Durant anys Campofrío ha aixecat l’ànim dels espanyols amb la seva campanya de Nadal. Però al Nadal de 2014 va ocórrer el que ningú esperava: la nostra fàbrica de Burgos va ser arrasada pel foc. I, amb ella, les vides de centenars de treballadors. La situació era desoladora. Campofrío s’enfrontava a la major crisi a la que una empresa pot enfrontar-se.

Solució: Els manuals anticrisi aconsellen, en aquests casos, no alçar la veu però vam decidir no callar i dir als treballadors el que més necessitaven sentir. Els vam lliurar una carta escrita per Pedro Ballvé, president de Campofrío, i un maó a cadascú. I per què un maó? Perquè el secret de les construccions romanes, que segueixen en peu 2.000 anys després, és que els seus maons contenen cendra, la qual cosa els fa més sòlids i més duradors. Per això vam recollir les cendres de la nostra vella fàbrica i amb elles vam fer 894 nous maons, el nombre de treballadors que hi havia a la fàbrica el dia que es va cremar.

Resultats: Amb aquests maons, el proper 18 de juny començarà la construcció de la nova fàbrica a Burgos, on tots ells mantindran el seu lloc de treball. Així tanquem per fi una crisi i obrim la porta a un futur esperançador per a 894 famílies. I vam aprendre que és possible crear una marca ignífuga a prova de qualsevol tipus de crisi. Ara més que mai, que res ni ningú ens tregui la nostra manera de gaudir de la vida.

 

Laus Aporta – Fundació Banc Sabadell, categoria Estudiants
Think, the veggie ink.

Laus Aporta FBS est 02
Autor: Eva Vesikansa
Escuela: IDEP Barcelona

Descripció: Think és una marca alternativa de tinta serigràfica produïda amb matèria prima 100% vegetal, sense aditius ni tòxics. Tot procedeix del mercat o l’hort, al paper imprès. A la majoria dels casos utilitzant la part no comestible del vegetal, o reciclant aquelles verdures que son normalment malbaratades per una selecció estètica. Think està feta amb estractes de col lombarda, la qual poseeix Antocianina, substància sensible als canvis de PH. Pot convertir-se en quasi qualsevol color sumant-li altres actius naturals, amb àcids arquireix tons vermellosos, amb neutres violetes i blaus i amb alcalins verds/grocs.

Com reciclar el color de la naturalesa? Una proposta experimental, innovadora, ecològica i sostenible que planteja tornar als orígens. Tractant-se d’un producte natural, fet a mà i a través de procediments artesanas, mai es podran aconseguir dos tons completament iguals. L’atzar i l’error formen part d’ella. Think és a la vegada pensar (think) i tinta (ink). Think és la tinta inteligent. La marca parla i utilitza frases fetes per expressar-se. La identitat és neutra, directa i colorista, com el producte en si, natural com una filosofia transparent.