FADFEST - Festival de les Arts i del Disseny
FADFEST - Festival de les Arts i del Disseny
FADFEST - Festival de les Arts i del Disseny

Guanyadors dels premis FAD 2016

El passat dimecres 8 de juny va tenir lloc la cerimònia de lliurament dels Premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme 2016 a la seu del FAD, el Disseny Hub Barcelona.
En aquesta nova edició s’han presentat 496 obres entre totes les categories. L’arquitecte Moisés Gallego ha presidit el jurat d’aquesta 58a edició dels premis, acompanyat pels vocals Patricia Barbas, Eduardo de Miguel, Maite Prats, Rosa Remolà i Julia Schulz-Dornburg. Durant els mesos previs, aquest jurat s’ha desplaçat per la geografia ibèrica amb la finalitat de visitar les obres susceptibles de ser premiades. El jurat va decidir ahir atorgar els següents guardons:

Premi FAD d’Arquitectura 2016
Arquipélago – Centro de Artes Contemporâneas

7
Fotògraf: José Campos

Rua Adolfo Coutinho de Medeiros, s/n
Ribeira Grande. Açores (Portugal)
Autors: João Mendes Ribeiro, arquitecto, Cristina Guedes, Francisco Vieira de Campos, arquitectos (Menos é Mais arquitectos associados, lda)
Valoració del jurat: “Es tracta d’un ambiciós projecte que l’arquitectura fa possible. En un lloc força apartat, a la ciutat de Ribeira Grande, dins de l’illa de San Miguel (Açores), es posa en marxa un pol de creació i cultura, encaminat a incentivar les residències artístiques nacionals i internacionals i la seva articulació amb la comunitat. L’ampliació, en dos volums, completa el complex guardant una coherència amb la fortíssima preexistència del segle XIX, l’antiga fàbrica d’alcohol i tabac. La cuidada manera d’utilitzar i conjugar els materials contribueix a la subtil alquímia que fa d’aquesta casa de les arts un lloc acollidor. La delicadesa, que no menyscaba la forta identitat del complex i del lloc, i la recuperació de l’art de construir bé són algunes de les qüestions que convé destacar d’un projecte que torna la presència del passat al present i al futur.”

 

Premi FAD d’Interiorisme 2016
3 estacions de metro de la L9

12
Fotògraf: Adrià Goula

Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat
Autors: Garcés-de Seta-Bonet arquitectes, Tec4 Enginyers Consultors, enginyers
Valoració del jurat: “El que va resultar impressionant va ser el reconeixement i la intel·ligència en la lectura de la preexistència, com si es tractés d’un jaciment arqueològic. És una ruïna moderna que es treballa d’una manera gairebé museològica o escènica. Les opcions triades per a la il·luminació, la ubicació dels controls, la senyalització, els panells acústics i les entrades de llum natural doten els interiors d’una gran noblesa. Les tres estacions de metro semblen arribades d’un escenari postapocalíptic en el qual les superfícies adquireixen un caràcter pictòric per l’efecte que la llum i l’ombra produeixen en les textures de les superfícies. Cal valorar, per tant, el control d’escala i els gestos mínims i eficaços que fan emblemàtic aquest projecte.”

 

Premi FAD de Ciutat i Paisatge 2016
Mirador da Pedra da Rá

15
Fotógrafo: Héctor Santos

Riveira (A Coruña)
Autor: Carlos Seoane, arquitecto (CSA arquitectura)
Valoració del jurat: “Una enorme pedra, en equilibri inestable, assenyala un turó que va ser pedrera de granit. La panoràmica des del cim és tant impressionant que les restes de la pedrera van merèixer la condició de lloc. Una desafortunada construcció va donar fe d’aquesta circumstància. La restauració del mirador és una subtil intervenció que extreu els elements superflus que es van afegir a la roca buscant l’essència de l’emplaçament. Una barana d’acer suggereix un camí per apropar-se al cim, una barana de pedra massissa col·loca l’espectador davant del paisatge, i restes d’una mínima urbanització perifèrica estableixen el just equilibri entre obra construïda i naturalesa del lloc.”

 

Premio FAD de Intervenciones Efímeras 2015
Exposició Espècies d’Espais – MACBA

20
Fotógraf: José Hevia

Plaça dels Àngels, 1. Barcelona
Autors: Maria Charneco, Alfredo Lérida, Guillermo López, Anna Puigjaner, arquitectes (MAIO) 
Valoración del jurado: “Una retícula d’habitacions d’idèntiques dimensions crea una sèrie d’episodis espacials que formen l’imaginari perequià de l’exposició. La voluntat de sumar capes i fondre els límits entre obra, espai, narrativa i reflexió resulta altament inspiradora, i la seva formalització (la fusió entre suport expositiu i contingut), senzilla i complexa alhora. Les habitacions es despleguen a la sala rodona del Macba amb delicadesa i rigor i dibuixen un espai contemplatiu, fluid, ple de vistes i connexions, un lloc per deixar volar la imaginació.”

 

Premi FAD Internacional 2016
Aquesta és la tercera edició dels Premis FAD Internacionals, una categoria amb jurat propi que té la intenció de reconèixer l’arquitectura de qualitat projectada a la Península Ibèrica i construida a d’altres llocs del món. Aquesta modalitat compta amb les mateixes categories que els Premis FAD i hi poden optar els estudis amb seu a Espanya i Portugal.
El Jurat dels Premis FAD Internacionals, conformat per Daniel Kurz (president), Xavier Bustos i Belén Moneo, com a vocals, ha decidit atorgar el següent premi:

Córdoba Reurbano

2
Fotógraf
: Miguel de Guzmán

Córdoba, 125
Ciutat de Mèxic (Mèxic)
Autors: Eduardo Cadaval Narezo, Clara Solà-Morales, arquitectes (Cadaval & Solà-Morales)
Valoració del jurat: “Aquest projecte és una transformació valenta i intel·ligent d’un edifici històric al centre de la Ciutat de Mèxic, dins un paisatge tridimensional de la vida urbana. Mentre que el cos de l’edifici va ser reformat i ampliat amb respecte per una construcció gairebé similar, les construccions verticals adherides són lleugeres i amb una aparença en forma de sostre a la part del carrer. Permeten sales de doble alçada amb escales obertes, que porten a les terrasses de la part superior.
El jurat ha estat convençut pel professionalisme fins al punt de virtuosisme mostrat pels arquitectes. En una situació amb moltes restriccions, van inventar una espacialitat agradable als apartaments. Tot i que els plans segueixen amb rigor l’empremta de l’edifici original, la secció mostra invenció i complexitat. El projecte contribueix a la recuperació del patrimoni històric en una zona de risc. La densificació de l’estructura existent és una estratègia viable, encara que no es pot negar un toc de gentrificació”.

 

Premi FAD de Pensament i Crítica 2016

La 11a edició dels Premis FAD de Pensament i Crítica aglutina els millors textos dedicats a l’arquitectura publicats durant el 2015. Un jurat de prestigi internacional integrat per Oriol Pibernat (president), Paula Álvarez i Josep Bohigas (vocals) ha estat l’encarregat d’escollir les obres guanyadores d’entre les 48 obres presentades, que són:

Títol: Sospecha de estiércol. Josep Maria Jujol y la Casa Mañach (ex aequo)
Autor: Josep Llinàs Carmona
Editor: Ediciones Asimétricas
Col·lecció: Voces

Valoració del jurat: “Assaig lliure de convencionalismes sobre una obra de Jujol que, juntament amb la dada documental i la interpretació històrica, aborda el tema des de la perspectiva de la recepció. Així, l’autor uneix la iconografia de la Casa Mañach i el seu propi imaginari i coneixement històric; una operació que permet establir noves relacions entre l’obra jujoliana i l’avantguarda de principis del XX, i es regala a suggeridors (i legítims) anacronismes.
Sospecha de estiércol posa en valor el dubte i l’associació i la deducció com a motor del procés d’anàlisi i crítica que comporta tota investigació, de manera particular quan s’enfronta a l’escassetat de fonts documentals. Es tracta d’una autèntica reconstrucció iconogràfica realitzada des d’un coneixement històric contrastat, però en la qual intervé també una passió personal indissolublement lligada a la pròpia biografia personal de l’assagista.”

Premis FAD de la Opinió 2016
Els assistents a la cerimònia van poder votar els Premis de la Opinió en les diferents categories. Els guanyadors van ser:

Arquitectura:
Obra: Escola dels Encants
Lloc: Barcelona
Autors: Roger Méndez i Badias
Fotógrafo: Marcela Grassi

Interiorisme:
Obra: 3 estacions de metro de la L9
Lloc: Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat
Autors: Garcés-de Seta-Bonet, arquitectes, Tec4 Enginyers, consultors
Fotógrafo: Adrià Goula

Ciutat i paisatge:
Obra: Nou accés al centre històric de Gironella
Lloc: Gironella, Barcelona
Autors: Carles Enrich Gimenez
Fotógrafo: Adrià Goula

Intervencions efímeres:
Obra: Neu Morta, Instal·lació efímera de llum al Festival LlumBCN2015
Lloc: Barcelona
Autors: Jordi Adell Roig, David Bravo Villafranca, Miriam Itziar Castel Cierco, Carla Conill Duquesnoy, Kevin Dalmeda Cid, Noelia de la Red de la Coba, Paula Domènech Garcia, Gerard Guerra López, Hernan Lleida Ruiz, Bernat Bastardas Labot, Stela Salinas Villalba, Sergi Tabueña Fernández, (ETSAB)
Fotógrafo: Carme Masià, Stela Salinas, Sergi Tabueña, Jordi Adell

Internacional:
Obra: Musée Soulages
Lloc: Rodez, França
Autors: Rafael Aranda Quiles, Carme Pigem Barceló, Ramon Vilalta Pujol, Gilles Trégouët, arquitectes (RCR Arquitectes)
Fotógrafo: Hisao Suzuki, Pep Sau

Premi FAD de Pensament i Crítica 2016
La 11ª edició dels Premis FAD de Pensament i Crítica aglutina els millors textos dedicats a l’arquitectura publicats durant el 2015. Un jurat de prestigi internacional integrat per Oriol Pibernat (president), Paula Álvarez i Josep Bohigas (vocals) ha estat l’encarregat d’escollir les obres guanyadores d’entre les 48 obres presentades, que són:

Sospecha de estiércol. Josep Maria Jujol y la Casa Mañach (ex aequo)
Sospecha estiércol

Autor: Josep Llinàs Carmona
Editor: Ediciones Asimétricas
Colecció: Voces
Valoració del jurat: “Assaig lliure de convencionalismes sobre una obra de Jujol que, juntament amb la dada documental i la interpretació històrica, aborda el tema des de la perspectiva de la recepció. Així, l’autor uneix la iconografia de la Casa Mañach i el seu propi imaginari i coneixement històric; una operació que permet establir noves relacions entre l’obra jujoliana i l’avantguarda de principis del xx, i es regala a suggeridors (i legítims) anacronismes.”

Fábrica de Bloques (ex aequo)

Fábrica bloques
Autors: Francisco García Triviño, Jose Manuel López Ujaque, hipoTesis y autores de artículos Katerina Psegiannaki, Fernando Nieto Fernández, hipoTesis Carlos Álvarez Clemente, Lucía Martín de Aguilera Mielgo, Franca Alexandra Sonntag, Ricardo Montoro Coso, Carolina Cabello Sánchez, Clara Dios Díez, Mateo Fernández Muro, Félix de la Fuente González, Pablo Villalonga Munar, Aurora Andrea González Garrán, Alberto Jonás Murias Suárez, Paula Pérez Rodríguez, Ana Belén López Plazas, Arantzazu Luzárraga Iturrioz, Álvaro Martín Fidalgo, Arantza Ozaeta Cortázar, Luís Navarro Jover, Antonio Jesús Palacios Ortíz, Gonzalo Pardo Díaz.
Editor: Plataforma HipoTesis
Col·lecció: Número fuera de colección
Valoració del jurat: “Una iniciativa editorial original i alternativa que es presenta com a «revista experimental sobre investigació en arquitectura». Efectivament, el número editat sota el títol «Fábrica de bloques» explora críticament les restriccions i les possibilitats que presenta el dibuix de Blocs CAD. La presentació gràfica i textual del tema abunda en la naturalesa discursiva del dibuix i suggereix preguntes tant com aporta dades o planteja temes.
Es tracta d’un treball col·lectiu que posa en qüestió la mateixa idea d’autoria; que resulta imaginatiu en l’elecció del tema i el seu tractament textual i visual; que aporta un alt valor didàctic, a disposició en codi obert; i al mateix temps es realitza amb humor i ironia. D’aquesta sort es transforma un instrument convencional de representació en una autèntica eina d’interpretació, amb capacitat de gestió de valors i significats completament actualitzats, crítics i, si és possible, alternatius.” 

Premi a la trajectòria: Juan José Lahuerta
Per la seva contribució al pensament i la crítica arquitectònica que ha desplegat en diferents facetes, com a assagista, editor, professor, comissari d’exposicions, etc. De la seva copiosa tasca assagística cal destacar entre d’altres els llibres Decir anti es decir pro (1999), Estudios Antiguos (2009), o Humaredas (2010). En tots ells ha fet gala d’una aproximació desacomplexada a la lectura de les imatges, desbordant els prejudicis i jerarquies de la història de l’art i l’arquitectura. El seu plantejament iconoclasta i detectivesc aporta una relectura d’obres conegudes i contribueix a atorgar un lloc a altres desconegudes. Tal plantejament s’ha exercit amb mestria i és avui un referent en el camp de l’escriptura historiogràfica, així com en els projectes expositius o museogràfics.